TAI CHI @ HOME

Hier vind je tools en praktische informatie die je kunnen ondersteunen in een Taoïstische leefstijl. Kijk regelmatig voor updates!

 

De Bodyscan by Yuchitao

Het belang van de bodyscan

We nemen allemaal waar door onze primaire zintuigen: reuk, tast, zicht, smaak en gehoor. Interoceptie is het zintuig dat ons helpt te begrijpen en voelen wat er in ons lichaam aan de hand is.

Sommige signalen zijn heel eenvoudig: vol zitten, naar de wc moeten, kou voelen, slaap hebben maar er zijn ook talloze subtielere signalen die al snel onopgemerkt blijven.

Na een burn-out of een periode van overspannenheid beginnen mensen vaak weer meer gevoel te ontwikkelen voor de innerlijke toestand van je lichaam. Ons brein krijgt steeds signalen vanuit het lichaam waarmee het mogelijk is om de fysiologische toestand van ons lichaam bij te sturen.  Hoe vaker we afstemmen op deze signalen hoe sterker de verbinding van brein en lichaam word; je zelfbewustzijn neemt toe. Als je beter bent afgestemd op deze signalen zul je ook eerder herkennen wanneer je bijvoorbeeld verkouden gaat worden, soms al dagen voordat je merkbare symptomen hebt.  Ons lichaam zendt duizenden microsignalen uit die ons vertellen dat ons immuunsysteem het moeilijk heeft. Het is vervolgens aan ons om hier iets mee te doen; meer water drinken, voedingsupplementen nemen, niet naar dat feestje gaan maar juist vroeg naar bed.

Om dit te herkennen en tijdig te signaleren is het dus van belang regelmatig een innerlijk gesprek te voeren waarbij je je afvraagt waarom je je voelt zoals je je voelt. Het regelmatig doen van een bodyscan is daarom cruciaal voor onze gezondheid. Je stelt je lichaam dan in de gelegenheid om de signalen volledig bewust door te laten komen en geeft het de tijd om hierop te anticiperen. Ook wordt je je meer bewust van eventuele blokkades en ontspan je die gebieden en zorg je voor een betere doorstroming van Qi door het lichaam.

'memmie, kijk, ogenbomen'

(populiersoort)

Taoïstische Oefeningen voor de ogen

Hou je hoofd rechtop. Kijk met je ogen afwisselend naar het plafond en naar de vloer. Herhaal 6 x, beweeg de ogen langzaam en bewust.

 

Kijk afwisselend van links naar rechts, herhaal 6x. Beweeg de ogen langzaam en bewust.

 

Kijk nu afwisselend naar rechtsboven en linksonder en daarna van linksboven naar rechtsonder. Herhaal 6x. Beweeg de ogen langzaam en bewust.

 

Rol met uw ogen in de richting van de wijzer van de klok en daarna in tegengestelde richting. Herhaal 6 x. Beweeg de ogen langzaam en bewust.

 

Kijk naar de punt van de neus en ontspan de ogen door recht voor je uit t kijken. Herhaal 6 x. . Beweeg de ogen langzaam en bewust.

Maak je ogen zo groot als ‘schoteltjes’ en kijk naar de horizon om te ontspannen. Herhaal 6 x. . Beweeg de ogen langzaam en bewust.

 

Knipoog met links, ontspan door naar de horizon te kijken, knipoog met rechts, ontspan door naar de horizon te kijken. Herhaal 6 x. . Beweeg de ogen langzaam en bewust.

 

Sluit de ogen en trek je wenkbrauwen op, ontspan de wenkbrauwen. Herhaal 6x. . Beweeg de ogen langzaam en bewust.

Afsluiten van de oefening

Beëindig de ogengymnastiek altijd door uw warm gewreven handen op uw ogen te leggen, om daar warmte en energie op over te brengen. De handpalmen liggen op de ogen, de vingers

kruisen elkaar op het voorhoofd.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Klik hier om een tekst te typen.